Ha nem vigyázunk, a digitális analfabéták kivégzik a magyar járműipart

Az Ipar 4.0-nak egyelőre több területe is szürke folt: az viszont biztos, hogy egészen más tudású szakembereket igényel, mint amilyeneket jelenleg képez az oktatási rendszer.

Eddig is komoly problémát jelentett a vállalatoknak az, hogy megfelelően képzett szakembereket foglalkoztasson, ráadásul sok esetben nemcsak a tudás nem elegendő, de a mennyiség sem. Az Ipar 4.0 előszele azonban ezt az helyzetet is megfejeli: nemcsak az informatikai vállalatok nem találnak informatikust, hanem a többi ágazat is egyre nagyobb munkaerő hiánnyal küzd az informatikai eszközök, rendszerek kezelésében, felhasználásában jártas szakemberek vonatkozásában.

– Egyelőre még nem világos, milyen szakemberekre lesz szükség a jövőben. Az ipari forradalom olyan oktatási tárgyak garmadáját fogja létrehozni, amelyek nem hogy nincsenek, de még csak nem is gondoltunk rá, hogy szükségesek lesznek. Szinte biztos azonban, hogy olyan szakemberek kellenek a jövőben, akik nemcsak a saját szakterületükön lesznek jártasak, hanem rálátnak és otthonosan mozognak egyéb területeken is. Afféle reneszánsz embereket igényel az Ipar 4.0. Lassan ott tartunk, hogy egy mai, egyetemi végzettséghez tartozó tudás a diploma kézhez vételének pillanatában évül el, annyira gyorsan fejlődik a technológia. El kell fogadnunk, hogy a világ változik: ha nem akarunk lemaradni, folyamatosan képeznünk kell magunkat. Az oktatásnak gondolkodó embereket kell képezni – mondta el Haidegger Géza, a MTA SZTAKI tudományos főmunkatársa.

Jó hír azonban, hogy az Informatikai- Elektronikai és Távközlési Vállalkozások Szövetsége, az IVSZ konkrét lépéseket tesz az oktatás digitális előmozdítása érdekében. Az iskolai digitális oktatás megújítási terve című kiáltványukban megfogalmazták, a stratégiaalkotás legfontosabb célja az volt, hogy az ágazati stratégiákkal és szakmai célkitűzésekkel összhangban az oktatási rendszer minden szintjén megteremtse a digitális írástudás tényleges elterjesztésének lehetőségét, hozzájárulva Magyarország versenyképességének növeléséhez. Ennek érdekében lépéseket tesznek többek között arra, hogy a szakképzésben az adott szakmák kapcsán beépüljön a szakmára jellemző, korszerű digitális tudás.

Ezzel összefügg az a gondolat, miszerint olyan új tantárgyat vezetne be a kormány, ami egyesíti  természettudományi tárgyakat. Palkovics László oktatási államtiktár úgy fogalmazott, a világ nem fizikára, kémiára, földrajzra és biológiára oszlik, hanem jelenségekre. Mint mondta, ezeket pedig sok irányból kell megközelíteni. Például egy vulkánkitörés nem egyszerűen egy fizikai jelenség. Lehetőségünk van arra, hogy legyen egy science, tudomány nevű tantárgy, amely összességében kezeli ezeket a jelenségeket. Sokkal érthetőbben és átfogóan.

Mennyire felkészült erre az oktatás? Tud-e egy fizikatanár kémiáról és biológiáról tanítani? Hogyan fogja fedezni a kormány a digitális oktatáshoz szükséges eszközöket?

Forrás: autopro.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.